Služební vůz Tommiho Mäkinena z dob jeho největší slávy dnes již jen tak neuvidíte. Po českých silnicích jezdí slušný počet Lancerů Evolution generací 7,8,9 a 10, občas nějaká šestka, ale cokoliv dřívějšího je spíše raritou. Proto je přímo svátkem vidět zachovalou pátou generaci Eva ve stavu, který je vzdálen většině podobných aut úmorně sloužících jako tréninkové stroje pro rallyové mistry. Ostatně tento kousek najel za 19 let života jen 88.000 km a těší se dobrému zdraví.

Tohle Evo se narodilo v Japonsku, odkud se dostalo až do Česka. Vzhledem k volantu na pravé straně putovalo nejdříve na přestavbu, a to do známé dílny Kageki racing, kde dali volant na naši levou stranu, přičemž zachovali velmi rychlé řízení. A když už tam auto bylo, provedla se také úprava motoru ze sériových 280 na zhruba 360 koní a vše naladil australský mág Mick Kehl. Výsledkem bylo auto, které sloužilo jen pro občasné projížďky, přičemž nakonec se dostalo až na Valašsko. Tam se na něj vrátil sériový vyšší podvozek a klasická přední světla, navíc přibyla duralová lyžina jakožto ochrana motoru. A díky pečlivému majiteli zůstává tohle Evo v krásném stavu.

První kilometry s upraveným autem mohou být pro mnohé lidi dosti nezvyklé. Keramická spojka vyžaduje velký cit v levé noze, takže pokud jej nemáte, auto vám bude při rozjezdu poskakovat nebo chcípne. A pak je tu malinký semišový volant, na který se člověk snad jen podívá a auto už zahne za roh. Velmi rychlé řízení se hodí, ale pokud řídíte běžná auta, musíte si na něj nejdřív zvyknout. Pokud ale překonáte tyto dvě věci, můžete si začít užívat řidičskou nirvánu.

Už jen ten motor, slavný čtyřválec 4G63T, který se v tomto případě výrazně nadechuje mezi 2500 a 3000 otáčkami, přičemž pak již začne opravdu výrazně upalovat za doprovodu typického hutného zvuku Eva. Je fascinující, jak se tento turbomotor zlehka a rychle vytáčí. Rozsah použitelných otáček je na danou dobu rovněž obrovský, auto jede od tří do osmi tisíc jako splašené a cítíte i jemnou gradaci výkonu. Tady se pozná kvalitní naladění. Uberte plyn, turbo si odfoukne, výfuk dá dělovou salvu a občas se na jeho konci rovněž objeví pořádný plamen! Tenhle motor je fenomenální a i s mnoha křížky na krku dokáže sekundovat těm nejlepším turbomotorům dneška, přičemž z hlediska charakteru je na tom i o kus lépe. 

Jenže Evo auto není jen o motoru. S lehkou stavbou, kdy se hmotnost pohybuje okolo 1300 kg, dokáže Evo divy zejména v zatáčkách. Ostré nájezdy působí i na sériovém podvozku jako naprostá samozřejmost, auto má mraky přilnavosti a ještě více trakce. Na suchém asfaltu dovoluje letět neskutečně, pokud si však chcete Evo užít, ideální je v tomto případě sníh. A mně se poštěstil tohle auto řídit jak na suchu, tak právě na sněhu. Ta bílá studená věc na silnicích způsobuje, že najednou je Evo nejrychlejší možný dopravní prostředek, přičemž tato oldschool varianta s mechanickými diferenciály to potvrzuje dvojnásob. Jasně, do zatáčky jí musíte na kluzkém povrchu přemlouvat více, než modernější deriváty, ale pak vám auto ukáže, co je to přesnost a rychlost na sněhu. Zabrzdíte, zatočíte tak, aby se vám zadek lehce sklouzl, pak hned po plynu, kontrolovaně poslat auto do driftu všech čtyř kol, na výjezdu jej začít lehce rovnat a zároveň přidávat plyn. Přední kola začínají auto vytahovat z oblouku a Evo i na kluzkém povrchu mocně uhání vpřed! Je to vysoce návykové, velmi rychlé a přiznám se, že lepší auto jsem na sněhu ještě neřídil.

Ale rovněž na suchu má pátá generace Eva co říci. Překypuje totiž mechaničností a citem. Krátký pětikvalt má skvělé dráhy řazení, v řízení cítíte každý kamínek a brzdy vám dávají jistotu a důvěru. Podvozek je navíc naladěn přísně neutrálně a má v sobě onu flexibilitu, kdy jej můžete vyprovokovat i k mírně přetáčivému chování v oblouku. Co víc si od sportovního auta přát? 

V případě Eva 5 je zde ještě jeden aspekt, který musím vyzdvihnout. To auto vypadá neskutečně dobře. Dodnes nechápu, jak dokázali z obyčejného sedanu vytvořit tak přitažlivé auto, ale lidé si mohou ukroutit hlavu, když jej vidí. Má úžasné křídlo s propracovanou základnou, svalnaté blatníky, rallyové nárazníky a kapotu s otvory. Pro mě osobně je pětka nejhezčí kdy vyrobené Evo a hádám, že za pár let z ní bude velmi ceněný youngtimer.